Uppgift 2
Fråga 1: Hur väl fick du med alla kännetecknen i breven?
Svar 1: Jag fick med alla kännetecknen i alla breven, fast i ett av dem fanns inte så mycket känslor och tankar. Där hade jag bara med en känsla. Det bästa brevet blev till läraren. Där fick jag med alla kännetecknen flera gånger.
Fråga 2: Hur väl anpassade du språket efter mottagaren?
Svar 2: Jag tycker inte att jag hade några problem med att anpassa språket efter mottagaren. Ett exempel är hälsningsfrasen. Till kompisen skrev jag "Tshabalala", till läraren och min farmor skrev jag "hej". Ett annat exempel är ordvalen. I kompisens brev skrev jag t ex chill, aslångsamt, astrött, askul, garvade. Det är ju ett mer "ungdomsspråk" så jag skrev absolut inte så till min farmor. Där använde jag ett mer "normalt språk".
Fråga 3: Hur väl lyckades du med att skriva personliga brev och sådana som innehåller tankar och känslor?
Svar 3: Jag skulle nog kunna ha med fler känslor och tankar. I kompisbrevet fick jag bara med en känsla och därmed blev det inte så personligt som det borde blivit. Och kompisbrevet är väl det brevet som borde vara mest personligt så där blev det inte så bra som jag önskade. Men i de andra breven var det helt okej.
Bra, du har skrivit en utförlig utvärdering. Du har med exempel och reflektioner. Du anpassar språket efter mottagare i dina brev, bra! Jag håller med, kompisbrevet borde vara mest personligt så där passar det med många känslor och tankar. Bra reflektion från din sida.